vineri, 22 iunie 2012

Ultimul bărbat american, Elizabeth Gilbert


Cartea: Ultimul bărbat american
AutorElizabeth Gilbert
Editura: HUMANITAS
An aparitie: 2009

Nr. pagini: 263
Preţ: 25, 6 lei


O carte jucăuşă pot să o numesc!  am primit -o cadou si am fost tare încântată când am aşezat- o lângă celelalte cărţi ale doamnei Gilbert; sunt oarecum mulţumită că am aproximativ toate volumele scriitoarei, cu o singură excepţie (dar care se va rezolva în viitorul apropiat, doresc sa-mi achiziţionez de la librăria on line şi cartea care-mi lipseşte din această serie - Pelerinii ).

Cartea, Ultimul bărbat american, redă povestea lui Eustace Conway, o poveste în care este evidenţiat progresul omului modest pe continentul american. Eustace C. copil fiind, provenind dintr-o familie închegată, cu o mamă devotată creşterii pruncilor şi cu un tată exagerat de sever prin comportament şi atitudine faţă de propriul copil. Această manifestare nebunească a părintelui este atribuită doar copilului înţelept şi luminat Eustace C. şi nu tuturor membrilor minori care alcătuiesc familia Conway.

Datorită exigenţelor impuse de propriul tată, copilul Eustace hotărăşte să ducă o viaţă în pustietate (pentru o fază iniţială), o viaţă curată în inima naturii, fără prea multe obiecte care ar complica în totalitate liniştea sufletului. Astfel, la început omul a dormit pe jos, şi s-a îmbrăcat cu blănuri. Când îi era foame arunca cu pietre în păsări, săgeta iepuri şi săpa în pământ după rădăcini pentru a suravieţui. Era nomad, mergea pe jos, apoi s-a mutat într-un cort şi a devenit un vânător mai sofisticat, a reuşit să facă focul folosind cremene şi fier; apoi când a stăpânit acest meşteşug a folosit şi chibriturile; progresa evident pe zi ce trecea: s-a mutat din tepee într- o colibă din lemn. 
A devenit agricultor, defrişând pământul şi cultivând grădini; a fost mai întâit indian, apoi explorator, apoi pionier. Şi-a construit singur o cabană şi a devenit un adevărat colonist.
Om cu viziune utopică, trăieşte cu speranţa că oamenii cu aceleaşi păreri ca el îşi vor cumpăra proprietăţi în jurul Turtlei Island (adevăratul paradis construit de Eustace C.) şi-şi vor creşte familiile aşa cum poate şi- o va creşte el într-o zi.

Eustace C., un personaj care iubeşte cu toată ardoarea animalele, natura, plantele, tot ceea ce are viaţă, are visuri în întemeierea unei familii proprii, adevărate în care să poată dărui dragoste femeii sincere, loiale, iubitoare şi dornică de a împărţi cu el viaţa în natură. Deşi încearcă cu gânduri curate să-şi clădească o familie, să facă 13 copii acest gând rămâne încă imposibil şi neatins; dar totuşi nu-şi pierde credinţa şi visurile deşi timpul zboară şi nu are răbdare cu nimeni.

Am citit această carte într-o perioadă destul de agitată (fiind într- o nelinişte sufletească) însă doresc să menţionez: este o carte ideală pentru destindere, pentru a conştientiza că acea fracţiune de atenţie în viaţă trebuie observată, de noi, de toţi, în orice activitate derulată, atât în somn cât şi în plină zi de muncă.
 Fără Cămaşă. Fară Pantofi. Fără vorbit pe la spate, ce dracu!

3 comentarii:

roberts spunea...

mie mi-a placut mult aceasta carte, chiar cred ca e mai reusita decat celebrele ei carti ("Mananca, roaga-te, iubeste", "Si am spus...."). Cred ca e mai mult decat o carte jucausa, e o carte profunda, scrisa relativ lejer dar documentata si inspirata din realitate - Eustace chiar a trait asa....oricum, merita citita , o lectura placuta fara a pica in desuet :)

Anda Ancuta spunea...

crede-ma si eu sustin aceeasi idee! e foarte reusita! acum vreau sa citesc si Pelerinii sunt tare curioasa cum e, si apoi sa fac o concluzie finala pentru toate cartile din aceasta serie ale doamnei Gilbert....stiu ca Eustace a trait in realitatea scrisa si redata de E.G.:)

roberts spunea...

eu am citit si "Pelerinii" din acelasi motiv ca si tine, sa vad cat duce d-na Gilbert:) din pacate, "Pelerinii" (mai multe povestiri, nu un roman) nu m-a impresionat foarte tare, cred c-au fost niste idei de-lea dumneai pe care nu le-a putut materializa intr-un roman propriu-zis. originalitate-asa as caracteriza Pelerinii...am scris aici despre carte http://fructitza.wordpress.com/2012/03/07/pelerinii-elizabeth-gilbert/

Trimiteți un comentariu

 
;